یکشنبه، اسفند ۱۵، ۱۳۹۵

چگونه معماران در مسابقات معماری برنده می شوند؟

پاسخ کوتاه: با درک بیشتر سفارش دهنده، نسبت به سایر شرکت کنندگان.

پاسخ طولانی: سفارش دهندگان نمی دانند چه نوع معماری می خواهند. اگر می دانستند، به معمار نیازی نداشتند. برای برنده شدن در یک مسابقه، معمار باید بهترین نقشه را ارائه دهد وبرای اینکار، باید درک دقیق و کاملی از نیاز سفارش دهنده داشته باشد. همچنین برای درک و بیان کامل کیفیت طرح ارائه شده، یک معمار نیازمند هیئت داورانی زبده و متخصص است. همچنین، طرح پیشنهادی برنده همیشه باید یک وکیل مدافع خوب داشته باشد. اکثر شرکت کنندگان لزوما خارجی هستند و پس از اولین بررسی حذف می شوند. کنار گذاشته شدن دردناک است اما برای رقابت در مسابقات معماری، باید به آن عادت کنید.

برگرفته از کتاب معماری چیست؟ نوشته Rasmus Waern and Gert Wingardh 

مسابقات معماری از چندین هزار سال پیش برگزار می شده اند. یکی از اولین مسابقات معماری در یونان باستان، در سال 448 پیش از میلاد برای ساخت معبد آکروپولیس برگزار شد. شاید بتوان گفت معروفترین مسابقه معماری دنیا، در اوایل قرن پانزدهم در فلورانس ایتالیا، برای ساخت گنبد کلیسای سانتا ماریا دل فیوره برگزار شده است. ساخت این کلیسا پنجاه سال پیش از تاریخ مسابقه به اتمام رسیده بود اما قطر پایه گنبد آن به قدری بزرگ بود که با فن آوری آن زمان، امکان زدن گنبد معمولی بر آن وجود نداشت. بالاخره، نابغه دوره رنسانس، فیلیپو برونلسکی، پیشنهاد ساخت گنبد آجری دو پوسته ای داد که بدون نیاز به داربست ساخته شد. گزینه زدن داربست منتفی بود چرا که حجم زیر گنبد چنان بزرگ بود که برای تهیه چوب مورد نیاز آن، کل درحتان اطراف شهر فلورانس باید قطع می شدند. پس از اتمام ساخت، گنبد به حدی بزرگ بود که تمام جمعیت شهر فلورانس در زیر سایه آن جا می شدند. 
جالب است بدانید که طرح پیشنهادی برونلسکی، از لحاظ تکنولوژی ساخت بسیار شبیه به گنبد مقبره الجایتو در سلطانیه زنجان است که ساخت آن چند دهه پیش به اتمام رسیده بود. کسی نمی داند آیا برونلسکی از وجود گنبد سلطانیه و تکنیک ساخت آن اطلاع داشته یا خیر. 

کلیسای سانتا ماریا دل فیوره و نمای بامهای شهر فلورانس
گنبد ساخت فیلیپو برونلسکی
نمای داخلی گنبد همراه با نقاشیهای وازاری
مقبره الجایتو معروف به گنبد سلطانیه در نزدیکی زنجان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر