جمعه، فروردین ۰۴، ۱۳۹۶

آیا کامپوترها معماری را تغییر داده اند؟

پاسخ کوتاه: با عرض تعجب، خیلی کم.

پاسخ طولانی: کامپیوترها دو تاثیر داشته اند. اول: آنها نقطه پایانی بر تهیه دستی نقشه ها و تصاویر گذاشته اند. انتظار ایجاد تغییر بنیادی در بکار گیری فرمهای تخیلی تر، فقط در موارد خاص به واقعیت پیوسته چرا که قسمت اعظم کار، شامل ساختن خود ساختمان می شود که هنوز اکثر این کارها با دست انجام می شوند. دوم: اینترنت باعث دستیابی به فرصتهای بیشماری در پیدا کردن راه حلهای مختلف برای هر مشکلی شده است. درک و تفسیر حجم عظیم اطلاعات، در حال حاضر تبدیل به بخشی از این حرفه شده است. اسکیس زدن یعنی گوگل کردن. این یعنی تغییر در معماری.

برگرفته از کتاب معماری چیست؟ نوشته Rasmus Waern and Gert Wingardh 


چند روز پیش به این مساله فکر می کردم که ساختمانهای جدیدی که در لوس آنجلس ساخته می شوند چقدر شبیه رندرهای Revit هستند. به نظر می رسد که طراحان آنها راحت ترین گزینه ها را در تهیه نقشه ها و رندرها انتخاب کرده و مجریان ساختمانی هم آنها را به راحتی اجرا می کنند. ارتباط مستقیمی بین ویژگیهای بکار رفته در برنامه های کامپیوتری و تولید کنندگان مواد ساختمانی وجود دارد. نمی دانم این ارتباط بعدا بوجود آمده یا طراحان برنامه Revit با توجه به مواد ساختمانی موجود در بازار لوس آنجلس خیلی از این ویژگیها را در برنامه گنجانده اند. در مورد شهر بسیار عجیب و نامانوس لوس آنجلس باید این نکته را در نظر داشت که تا همین چند سال پیش، مرکز شهر یا Down Town بدترین و ارزان ترین محل برای زندگی به شمار می رفت. به دلیل سیاستهای اشتباه شهر در دهه های هشتاد و نود میلادی، حجم بی خانمانهای این شهر افزایش چشمگیری پیدا کرد. از طرف دیگر به دلیل نداشتن هوای سرد زمستانی، این شهر تبدیل به بهشتی برای بی خانمانهای کل آمریکا شده بود. در چند سال گذشته و مخصوصا در سالهای ابتدای قرن بیست و یکم، سیاستهای شهر تغییر کرد و پروژه های عظیمی برای احیا مرکز شهر تصویب شدند. در حال حاضر مرکز شهر لوس آنجلس با سرعتی باور نکردنی در حال تغییر است و خیابانی وجود ندارد که در آن دو یا سه پروژه عظیم ساختمانی در حال اجرا نباشد. این تغییر فقط شامل ساختمانهای مسکونی نمی شود و پارکها و اماکن عمومی هم مورد توجه اند. یکی از بزرگترین پروژه های شهری کل امریکا، احیا حریم رودخانه لوس آنجلس و تبدیل آن به فضای قابل استفاده برای عموم است. تمام کارهای بالا باعث تورم شدید قیمت ساختمان در مرکز شهر شده و در حال حاضر مرکز شهر لوس آنجلس تبدیل به یکی از گرانترین و پر طرفدار ترین محله های شهر شده که پدیده gentrification را بوجود آورده است. 
با نظر نویسنده این کتاب خیلی موافق نیستم که کامپیوترها تغییر کمی در معماری بوجود آورده اند. کم کم شاهد تغییر عظیمی هستیم که باعثش طراحی ساختمان به کمک نرم افزارها و استفاده از راحت ترین گزینه های در دسترس می باشد. به نظر می رسد که معمار، ساختمانش را بر اساس ویژگیهای نرم افزار طراحی می کند و نه برعکس. در زیر تعدادی از رندرهای ساختمانهای مسکونی که مد روز است را می بینیم. اکثر این ساختمانها یا ساخته شده اند یا در حال ساختند. در مورد آخر عکس ساختمان ساخته شده را پس از رندر می بینیم.
شاید باورش برای معماران ایرانی سخت باشد ولی تمام ساختمانهایی که در اینجا می بینید با چوب ساخته می شوند. معمولا پی ساختمان و پارکینگها بتنی اند و بقیه چوبی. 

















هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر