چهارشنبه، فروردین ۰۲، ۱۳۹۶

موسیقی سرکش معمولا وزن و قدرت دارد. آیا مشابه آن در معماری هم وجود دارد؟

پاسخ کوتاه: سرکشیها بر روی کاغذ معمول ترند تا دنیای واقعی. صنعت مشاورین املاک به ندرت علاقه ای به طغیانهای معماران نشان می دهد.

پاسخ طولانی: مسلما می شود ساختمانی طراحی کرد ضربه می زند و فریاد می کشد. مانند هنرهای دیگر، یک نوع معماری وجود دارد که از منتقدینش انرژی و جهت می گیرد. این نوع معماری همواره در تلاش است تا تغییر کند اما به محض حصول تغییر، قدرتش را از دست می دهد. صد سال پیش، آرت نوو یک چنین انرژی داشت. فریاد می زد: "سبکهای معماری ناتوان، کنار بروید، معماریهای منحصر به فرد، اکسپرسیونیسم و رادیکال، وارد شوید!" اما یک انتقاد آتشین، برای دادن هدف و معنی به کار یک معمار کفایت نمی کند. یک معمار به تخصص و خلاقیت هم نیاز دارد. معماری که تنها به واسطه ضدیت با دیگری به وجود آمده باشد، خیلی زود از نفس می افند.

برگرفته از کتاب معماری چیست؟ نوشته Rasmus Waern and Gert Wingardh 

برای درک بهتر نوشته های بالا نیاز به آگاهی مختصری ازتاریخ معماری اوایل قرن بیستم اروپا داریم. در سالهای قبل از جنگ جهانی اول، سبکهای پیشرو زیادی در کشورهای مختلف اروپایی شکل گرفتند. یکی از این سبکها آرت نوو بود که در کشورهای مختلف با نامهای مختلف شناخته می شود. حرف اصلی این مکتب، بازگشت و احیا صنایع دستی بود که با انقلاب صنعتی و تولید انبوه، در آستانه نابودی کامل قرار داشت. معماران و هنرمندان این دوره، بیهوده تلاش می کردند جلوی پیشرفت صنعتی را گرفته و با استفاده از فرمهای منحنی و منحصر به فردی که امکان تولید انبوهشان وجود نداشت، و تزئینات افراطی برگرفته از طبیعت و برگ و گل و حشرات و جانوران و... یک سبک جدید معماری را باب کنند. ساختمانهای دوره آرت نوو در اکثر شهرهای اروپائی به خوبی نگهداری شده اند و بسیار جالب است که در طول مدت کوتاهی که این سبک باب شده بود، هر منطقه زبان بومی خود را با ظرافت تمام وارد آن کرده است. امروز با دیدن یک ساختمان ابتدای قرن ساخته شده به سبک آرت نوو، به راحتی می توان تشخیص داد که در کدام منطقه اروپا قرار دارد.


چند نمونه از تزئینات آرت نوو در ساختمانهای میلان

چند نمونه از تزئینات آرت نوو در ساختمانهای میلان

چند نمونه از تزئینات آرت نوو در ساختمانهای میلان

چند نمونه از تزئینات آرت نوو در ساختمانهای میلان

چند نمونه از تزئینات آرت نوو در ساختمانهای میلان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر