یکشنبه، دی ۲۶، ۱۳۹۵

آیا معماری قابلیت انبوه سازی دارد؟

پاسخ کوتاه: دارد. ولی در قبالش تنوع از بین می رود.

پاسخ طولانی: در سالهای پایانی دهه بیست میلادی، کارخانه ولوو اولین اتومبیل خود و همزمان یک شرکت ساختمانی اولین خانه پیش ساخته خود را به بازار معرفی کردند. در آن زمان هزینه هردو تقریبا یکسان بود. امروز، یک خانه پیش ساخته می تواند ده برابر گران تر از یک اتومبیل ولوو باشد. پذیرفتن این حقیقت که نتوانستیم ساختمان سازی را به اندازه اتومبیل سازی صنعتی کنیم همیشه باعث رنجش معماران و در کنار آنها سیاستمداران شده است. بسیاری از کارها قابلیت انجام بهتر و ارزانتر به واسطه تولید انبوه را دارند اما در صورتیکه سرعت ساخت خانه هایمان ونه هیچ چیز دیگر در آینده طولانی برای ما مهم و تاثیر گذار باشند، چیزی از دست می رود. آن اتومبیل ولوی قدیمی امروز وجود ندارد (مگر در موزه اتومبیل) ولی احتمالا ساختمانهایی که همزمان با آن ساخته شده اند هنوز پابرجا و در خدمت صاحبانشان هستند.   

برگرفته از کتاب معماری چیست؟ نوشته Rasmus Waern and Gert Wingardh 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر