چهارشنبه، دی ۱۵، ۱۳۹۵

از گارش به ژول: لو کوربوزیه، معمار خانوادگی، سال 1927 و 1953، بخش دوم

     ویلای گارش، ساخته شده در زمان اوج کوبیسم و بیانگر تمامی تئوریهای مطرح شده در "به سمت یک معماری جدید"، از همان ابتدای ساختش تبدیل به معیاری برای سنجش نبوغ لو کوربوزیه در برابر سایر معماران مطرح قرن شد. 
     گرچه ویلای گارش به نظر شهری، پیچیده و هماهنگ با "روح پاریس" به نظر می رسد اما خانه های ژول ذاتا بدوی و یاد آور خانه های کشاورزی پروانس (استانی در جنوب شرقی فرانسه) بوده و ناهمانگ با محیط پاریس به نظر می رسند.
     شکی نیست که ابعاد خانه های ژول مطابق با "مدولار" می باشند اما در ویلای گارش، کاربرد برش طلائی در تعیین محل خطوط نما، جائیکه چشم قادر به درک ارتباط درونی مربع ها و برشها بوده و تک تک عناصر مطابق با سلسله مراتب دقیق هندسی چیده شده اند، به اوج می رسد. در واقع گارش را باید به عنوان شاهکار نئو پالادیانیسم در معماری مدرن در نظر گرفت. (نئو پالادیان در قرن هجدهم در انگلستان بسیار محبوب شد. انگلیسیها سبک باروک را نمی پسندیدند و زمانی که کتاب معماری پالادیو در اوایل قرن هجدهم به انگلیسی ترجمه شد، سادگی کلاسیک کارهای او جای سبک باروک را گرفت. ویلا روتوندای پالادیو هنوز رکورددار ساختمانی است که بیشترین کپی از روی آن ساخته شده چه در انگلستان و چه در امریکا). 
     ویلای گارش یک نمونه عالی از تفسیر منحصر به فرد لو کوربوزیه از زیبائی ماشینی می باشد. 
     در خانه ژول اثری از زیبائی ماشینی، نه در ظاهر و نه در زمان ساخت دیده نمی شود. این خانه ها با هزینه سی هزار پاوند توسط کارگران الجزایری و با وسایل بسیار اولیه شامل نردبان و میخ و چکش ساخته شده اند. غیر از شیشه سایر مواد اولیه و فن آوری ساخت آنها هیچ تفاوتی با ساختمانهای قرون وسطا ندارند.  

نماهای ویلای گارش
نماهای خانه ژول

ویلا روتوندا، پالادیو، 1570
خانه چیزویک، معروفترین کپی از ویلا روتوندا در لندن، 1729


  

     
  

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر