پاسخ کوتاه: خط افق صاف هم متعلق به طبیعت است.
پاسخ طولانی: رویای ساخت ساختمانهایی مانند صدف حلزون برای انسان، عمری به قدمت خود معماری دارد. در عین حال، استفاده از خطوط صاف و عمودی هم به همان اندازه معقول است. و اینجا به تضاد ابدی و اساسی معماری می رسیم. استادان سازنده دوره گوتیک، عقایدی داشتند فراتر استفاده از خطوط صاف و زوایای قائمه. فن آوری قرن بیستم، ابتدا با سبک آرت نوو و سپس با ظهور شکلهای مرجان مانند کامپیوتری، توسط فرمهای منحنی و خطوط پیچ در پیچ شکل گرفته است. اما جستجو برای معماری ارگانیک، لزوما قرار نیست ما را به سمت اشکال مواج موجودات دریایی سوق دهد. دنیا همینطوری هم به اندازه کافی پیچیدگی دارد. هدف، طراحی فرمی است که متناسب باشد نه فرو کردن زورکی پایه گرد در سوراخ مربع.
برگرفته از کتاب معماری چیست؟ نوشته Rasmus Waern and Gert Wingardh
ایستگاه متروی Abbesse در محله مونمارت پاریس، کار Hector Guimard، یکی از معروفترین مثالهای سبک آرت نوو می باشد. |
![]() |
مثال معروف دیگر سبک آرت نوو، Hotel Tassel، کار Victor Horta |
![]() |
اینهم یک صدف حلزون برای زندگی انسان به اسم ناتیلوس ساخت شرکت معماری Senosiain Arquitectos |
![]() |
اینهم نمای داخلی ناتیلوس |
![]() |
حمام و دستشویی ناتیلوس |
![]() |
نمایی دیگر از ناتیلوس |
![]() |
اینهم نما و برش ناتیلوس |
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر