شنبه، دی ۱۱، ۱۳۹۵

از گارش به ژول: لو کوربوزیه، معمار خانوادگی، سال 1927 و 1953، بخش اول

     همانطور که قبلا گفتم، هدف من از شروع این وبلاگ ترجمه سلیس و روان متون تخصصی معماری برای دانشجویان ایرانی می باشد. پس از خواندن سه پست مربوط به معماری رشنال، متوجه شدم که به هیچ وجه نتوانسته ام ساده نویسی کنم. البته نوشته های آقای استرلینگ به هیچ وجه حتی برای خواننده انگلیسی زبان، ساده نیستند. در این پست تصمیم گرفته ام از ترجمه لغت به لغت متن اصلی دوری کرده و به نوشتن معنای کلی به صورت ترجمه آزاد، به زبان ساده و قابل فهم بپردازم. هنوز نمی دانم کدام شیوه برای ترجمه متون تخصصی معماری به زبان فارسی مناسب تر است. امیدوارم پیشنهادات و نظرات خوانندگان مرا در انتخاب روش درست یاری کنند.   
     متنی که امروز می خواهم ترجمه کنم نوشته آقای جیمز استرلینگ در سال 1955 بوده و در The Architectural Review، جلد 118، شماره 705، ماه سپتامبر منتشر شده است. 

     توضیح عنوان: گارش نام بخشی در فاصله 11.9 کیلومتری غرب پاریس می باشد که لو کوربوزیه در سال 1926 یکی از ویلاهای معروفش را برای خانواده یهودی اشتاین در آنجا ساخته است. خانواده اشتاین، بخشی از ثروت خود را به حمایت از هنر و هنرمندان اختصاص داده بودند. سارا اشتاین، صاحب ویلا، از حامیان پر شور هانری ماتیس بوده ونقش بسیار مهمی در شناساندن آثار او به کلکسیونرها و منتقدین هنری داشته است. 
     لو کوربوزیه در سال 1937 به سفارش آندره ژول، پزشک نامی پاریس، دو ویلای مسکونی برای اقامت خانواده او و پسرش در بخش غربی پاریس طراحی کرده که ساخت آنها موکول به سالهای پس از جنگ شده است. شاید دلیل اینکه جیمز استرلینگ در عنوان این مقاله لو کوربوزیه را معمار خانوادگی (domestic architect) نامیده، تاکید بر تعداد زیاد ویلاهای مسکونی طراحی شده توسط لوکوربوزیه برای خانواده های ثروتمند اروپائی قبل از جنگ جهانی دوم که اکثر آنها یهودی بودند، باشد. 

     شاید بتوان گفت که دو ساختمان فوق که یکی در حال اتمام بوده و دیگری اخیرا مورد استفاده دوباره قرار گرفته است، تاثیر گذار ترین ساختمانهای لو کوربوزیه در پاریس می باشند چرا که نماینده دو حد نهایت در سبک کاری او هستند. اولی رشنال، متمدن، و روش مند (منظور اینکه تمامی مشخصه های معماری مدرن را دارا می باشد) بوده و دومی شخصی و غیر مکانیکی (بیشتر به معماری بومی شباهت دارد تا مدرن) می باشد. در صورتیکه سبک معماری نمایانگر گرایشی خاص باشد، این ساختمانها، با تفاوتهای عمده در ساده ترین و سطحی ترین لایه ها، می توانند بیانگر یک تغییر فلسفی اساسی در دیدگاه  طراحشان باشند.

ادامه دارد.

نمای پشت ویلای اشتاین
نمای اصلی ویلای اشتاین


یکی از دو خانه ژول
ماکت خانه های ژول



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر